Wikimedia - rezygnuje z Fedory

Autor: Anonimowy, 19:34

Kategoria: ,


Fundacja Wikimedia migruje na oprogramowanie Ubuntu. To dość dziwne zagranie ze strony Wikimedi, że w ten sposób chce ułatwić sobie prace przy serwerach. Dodatkowym argumentem do dyskusji może być fakt iż Canonical jest oślepiony edycją desktopową swojego systemu.

Trudno więc tu mówić o przemyślanym rozwiązaniu.

Wikimedia argumentuje swoje działania tymi słowami:

Chodzi nam o uproszczenie procesów administracji i aktualizacji oprogramowania, co przy poprzedniej konfiguracji, z racji jej zróżnicowania było znacznie utrudnione.
Takie co najmniej dziwne zachowanie nie zdaża się co dzień. Dla przypomnienia trochę statystyk, Wikimedia w swojej serwerowni posiada ok. 400 maszyn. W ciągu pierwszych 18 miesięcy ich liczba wzrosła z 2 do 200. Miesięcznie Wikimedia notuje ok. 10 miliardów wywołań.

Nie sądzę aby od tak, serwerowcy zdecydowali się na migrację tak mało znanego systemu. My możemy tylko spekulować iż doszło do jakiś spięć pomiędzy Wikimedią i RedHat-em.

No cóż miejmy nadzieję że Wikimedia zmądżeje i powróci na profesjonalny system.

10 komentarze for this post

Anonimowy

Jestem fanem i zadowolonym użytkownikiem Ubuntu, ale ta decyzja mnie bardzo zaskoczyła. Też mi się zdaje, że serwer Ubuntu to tak na doczepkę jest budowany. A o Fedorze na serwerach dużo dobrego słyszałem i Fedorka wydaje mi się bardziej zaawansowana. Ale może to mi się wszystko wydaje?

Posted on 10 października 2008 23:32  

Wszystko fajnie, ale... Wikimedia wciąż korzysta z wydania Fedora Core 1 i aktualizacja tego faktycznie może nastręczać trudności. W mojej opinii powinni skierować swoją uwagę na CentOS (5 lat supportu) wtedy transfer nie będzie tak bolesny jak w przypadku migracji Fedora2Ubuntu

Posted on 11 października 2008 08:37  
Anonimowy

# pyoter - owszem Ubuntu może być świetnym systemem ale tylko na desktopy. Edycja serwerowa jest mniej "chucznie" rozwijana. Na Fedorze pozostaje jeszcze kernel.org. Jeśli i on zrezygnuje z Fedory, to znaczy że coś jest nie tak.

# yoyo - Może nie tyle co aktualizacja ale upgrade. Ale to i tak jest łatwiejsze niż zmiana oprogramowania. Która może narobić wiele poważnych problemów,a przy 400 serwerach zmiana OS-u może trwać nawet rok. Jeśli chce się zmieniać system to trzeba poważnie to przemyśleć widać że Wikimedia tego nie zrobiła.

Posted on 11 października 2008 14:00  
Anonimowy

haha napewno lepiej na server nadaje sie ubuntu server niż fedora (imho jakieś komercyjne red haty sa dobre).

Posted on 11 października 2008 22:52  

niesamowite... zamiast spróbować chociaż analizować dlaczego ktoś chce migrować z fedory do ubuntu, skupiasz się na sianiu FUD ("Tym bardziej iż wsparcie dla Ubuntu Server może niedługo zniknąć.") i sugerowaniu, że wybrany system profesjonalny nie jest ("No cóż miejmy nadzieję że Wikimedia zmądżeje i powróci na profesjonalny system.").

Posted on 12 października 2008 09:43  
Anonimowy

@ marcin łępicki - cóż jak każdy w sieci, i ja mogę wyrażać swoje poglądy może nie są one zbyt obiektywne ale są. Co do profesjonalnego systemu, to jest troche racją. Ubuntu Server nie jest edycją rozwijaną z takim zamache jak Fedora Server. I ciężko serwerowcom będzie znaleźć odpowiednie narzędzia do zarządzania do edycją Ubuntu.

@ anonimowy
Fajnie że się wypowiedziałeś ale jeszcze raz przeczytaj swój komentarz i zrozum to co napisałeś.

Posted on 12 października 2008 12:43  
Anonimowy

Prywatna strona, nie prywatna, jakie poziom wypowiedzi obowiązuje.
Nic mi nie wiadomo, aby wsarcie dla Ubuntu Server miało zniknać, wręcz przeciwnie, support tej edycji to część przychodów Canonical. Nie rozwijano by również Landscape.
Siejesz FUD, i to najpodlejszego gatunku. Również nie sądze, aby obecnie Ubuntu Server było idealnym distro na serwer, ale ja przynajmniej mam argumenty poparte doświadczeniami.(problemy z FC, etc.)

Posted on 14 października 2008 14:27  
Anonimowy

@zen nie chcę podwarzać twoich słów ale mówisz tak jakby to o czym nie pisałem. Otóż nic nie wspomniałem o "prywatnej" stronie. Piszesz iż miałeś problemy z FC. Tak samo możesz je mieć z Ubuntu jak i z OpenSuse.

Jedni mają swoje poglądy drudzy inne. Ja mam takie, i nie chcę się tu z nikim kłócić i nie mam zamiaru tego prowokować. Celem bloga jest rozpowszechanianie ; poszerzanie społeczności linuksowej a nie jej zmniejszanie.

Posted on 14 października 2008 16:10  
Anonimowy

Od kilku lat administruję serwerem. No, może nie jakimś wielkim, bo tylko w szkolnej pracowni ale jednak.
Na początku korzystałem z Fedory i byłem bardzo zadowolony. Korzystałem wtedy z apache'a i samby.
W miarę, jak moje potrzeby odnośnie serwera rosły musiałem przenieść serwer na ubuntu. Z bardzo prozaicznego powodu: z Fedorą admin pozostawiony jest sam sobie. Nie ma praktycznie żadnego wsparcia ze strony tzw. społeczności.
Dla przykładu: dd wersji 6 Samba w Fedorze przestała synchronizwać hasła systemowe. Szukałem, pytałem, zarówno po polsku, jak i po angielsku i nic. Żadnej odpowiedzi.
W Ubuntu to po prostu działa. Bez potrzeby ślęczenia tygodniami nad dokumentacją.
A to tylko jeden z przykładów.

Posted on 15 października 2008 23:27  

Na serwer Debian, Fedora, Slackware, FreeBSD... ale Ubuntu? Trochę to tak, jakby stawiać serwer na Windows Home :/

Posted on 16 października 2008 20:38